VDL Citea Hybride:
 

Sinds maart 2011 rijden er op de stadsdienst Enschede, lijn 2, 2 VDL Citea's hybride. De wagens zijn begonnen als demobussen in dieseluitvoering en zijn in een later stadium omgebouwd naar hybride. Dit in tegenstelling tot de Van Hool A300 in Leiden en de Volvo 7700 in Dordecht.
De VDL Citea Hybride is uitgevoerd met een sterke elektromotor en een kleine dieselmotor. Wanneer de bus op bedrijfstemperatuur is en de capacitator(een soort van grote batterij op het dak) is meer dan 70% gevuld dan zal de dieselmotor zichzelf automatische uitschakelen bij stilstand. Tot aan 30 km/u zal de bus elektrisch rijden voor zolang er stroom voor handen is. Zolang de capacitator niet geheel leeg is draait de dieselmotor een verhoogd stationair toerental van ca. 1250 toeren per minuut. Deze manier van werken zal de capacitator weer vullen bij een constante snelheid. Is de capacitator helemaal leeg, dan rijdt de bus op alleen de dieselmotor tot er weer voldoende capaciteit is om over te schakelen op elektrische aandrijving.
Bij de Citea Hybride is vanalles softwarematig in te stellen, zoals wanneer men de stroom weer terugvraagt. De capacitator slaat dan de stroom op en bij een bepaald gps-co÷rdinaat zal de dieselmotor uitschakelen en rijdt de bus op elektriciteit. Zo kun je bij bepaalde gebouwen zonder overlast te veroorzaken langsrijden.
Op dit moment wordt de electriciteit gebruikt voor het wegrijden bij haltes, vanaf 30 km/u schakelt de dieselmotor in. In tegenstelling tot de Volvo 7700 merk je bij de Citea hier niets anders van dan motorgeluid en het toerental wat naar 1250 gaat.


De capacitator wordt gevuld door de stroom op te slaan die niet nodig is om het voertuig voort te bewegen, vandaar het verhoogde toerental, en door de remenergie die vrijkomt(dit doet de Van Hool A300 ook d.m.v. een soort retarder).
Het naderhand inbouwen van hybride techniek heeft als nadeel dat met name de hydrauliek die afhankelijk is van de normale stroomvoorziening bij een uitgeschakelde motor niet werken. Hierom is er een 2e stuurbekrachtiging gemonteerd welke elektrisch gestuurd is. Helaas is het nog niet zo dat de elektrische stuurbekrachtiging direct in werking treedt, dat hou alleen als de bus alweer rijdt. Maar goed, dat wordt nog gezien als kinderziekte.
Verder rijdt de bus best wel prettig, mede veroorzaakt door de uitstekende zitpositie in de Citea. Deze bussen blijven nog tot eind 2012 in Enschede rijden.


Een mooi detail is de lamp boven de achterbank. Hierdoor zijn de "social seats" achterin de bus ruim voldoende verlicht.


De foto's zijn een impressie van hoe de bus van binnen en van buiten er uit ziet.

(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan