Historie Citosa

 

 

Boskoop in Lentetooi

Boomkwekerij herdenkt 490-jarig bestaan met grootse Bloemenshow



CITOSA FACILITEITEN
Voor bezoek aan de FLORA NOVA kan men elk uur en vanuit elke gemeente binnen het vervoergebied van de Citosa gebruik naken van de in alle autobussen tegen gereduceerde prijs verkrijgbare gecombineerde biljetten. Deze biljetten geven recht op busvervoer heen en terug plus toegang tot de bloemententoonstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen t/n 9 jaar.

In alle autobussen zijn reclamebiljetten aangebracht,waarop tevens de prijzen vanuit de voornaamste plaatsen voor deze gecombineerde biljetten zijn vermeld.
Evenals net de gecombineerde Avifauna biljetten dient het bovenste als toegangsbewijs en het onderste als (retour) vervoerbewijs. Ook de CEBUTO reisbureaus in DEN HAAG, ROTTERDAM en LEIDEN zijn voor de verkoop van deze - via het Beckson-apparaat af te geven - gecombineerde biljetten ingeschakeld. Hieronder volgt een voorbeeld van zo'n gecombineerd biljet.

EERSTE CITOSA BUSSEN IN PALESTEIN

Op 22 maart kwam de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening naar Zoetermeer om het eerste grote complex woningbouw in het toekomstige Groot Zoetermeer "van de grond" te krijgen door de eerste paal hiervoor in de grond te laten verdwijnen. Dit geschiedde in tegenwoordigheid van een groot aantal gasten,die het gemeente bestuur voor dit evenement had uitgenodigd en die met 4 keurig opgepoetste Citosa bussen naar de bouwplaats in de Palensteinse polder werden vervoerd. De minister was niet naar het in feestelijke tooi gestoken Zoetermeer gekomen om alleen maar te heien, hij hield ook een uitvoerige rede, waarin hij o.m. zei, dat de bouw van de 348 woningwetwoningen, die binnenkort gevolgd wordt door een complex van bijna 490 vrije sector woningen,de start is van een grote bouwactiviteit, die het mogelijk naakt de woningnood in de Haagse agglomeratie op te heffen tegen het jaar 1970.

Laten we hopen, dat de Citosa bussen binnen afzienbare tijd in de Palensteinse polder voor de bewoners een vertrouwde verschijning zullen zijn.



Uit: Citosa nieuws, maart 1966 met dank aan Martin Ebben

AAN HET GEHELE PERSONEEL
FUSIE TUSSEN CITOSA EN W.S.M.

Commissarissen van de Autobusdienstonderneming Citosa N.V. te Waddinxveen enerzijds en van de N.V. Westlandse Streekvervoer Maatschappij W.S.M. te 's-Gravenhage anderzijds hebben besloten beide ondernemingen met ingang van 1 januari 1969 samen te voegen.
Tot directeur van beide bedrijven, die voorlopig nog onder hun eigen naam werkzaam zullen zijn, is benoemd de heer Mr. V. Kuilman, thans directeur van de W.S.M. . Adjunct-directeur wordt de heer J.G. Hooftman, thans algemeen bedrijfsleider van de Citosa. De heer Hooftman blijft bovendien belast met de directie van de N.V. Autobusdienst van Gog. De huidige directeur van de Citosa, de heer J, Kok, bereikt in de loop van dit jaar - waarin zijn bedrijf veertig jaar bestaat - de pensioengerechtigde leeftijd.
De ondernemingsraden van beide bedrijven zijn reeds door hun directeuren op de hoogte gesteld van de komende fusie. In de positie van de werknemers van Citosa en W.S.M. komt geen verandering. De fusie is voornamelijk een gevolg van het streven van de in het NS-concern samenwerkende vervoermaatschappijen om een zo efficiënt mogelijk bedrijfsbeheer te bereiken.

TOELICHTING VAN DE DIRECTEUREN
Uit de hierboven afgedrukte mededeling hebt U begrepen, dat de Citosa en de W.S.M. in de toekomst tot één vervoerbedrijf zullen samensmelten.
Voor u als personeelsleden zal deze fusie geen rechtstreekse materiële gevolgen hebben: er behoeft niemand ontslagen te worden en iedereen behoudt de rang en de functie, waarin hij is geplaatst. Op dat punt kunt U gerust. zijn.
De vereniging van Citosa en W.S.M. heeft zelfs weinig te maken met de omstandigheid, dat het in het lijndienstvervoer op het ogenblik minder goed gaat. Ook wanneer er geen achteruitgang in het aantal reizigers was geweest, zouden Citosa en W.S.M. tot één onderneming zijn samengegroeid. Een dergelijke ontwikkeling past geheel in deze tijd, waarin de techniek het mogelijk maakt bedrijven meer efficiënt te beheren; alleen dienen die bedrijven wel van voldoende omvang te zijn om volledig te kunnen profiteren van de technische outillage. Dat is een van de voornaamste oorzaken dat tegenwoordig zoveel ondernemingen tot fusies overgaan, in handel en industrie, in het perswezen. Het vervoer maakt daarop geen uitzondering.
Een en ander betekent wel, dat er in de toekomst in bepaalde sectoren van Citosa en W.S.M. minder vacatures zullen ontstaan, maar nogmaals: het huidige personeel zal geen nadeel van de samensmelting ondervinden. Integendeel : het bredere draagvlak van het nieuwe bedrijf maakt Uw posities, juist materieel steviger.
Wij zijn er bovendien van overtuigd, dat alle voorwaarden aanwezig zijn, waardoor Citosa en W.S.M. een harmonisch vervoerbedrijf in het centrale deel van de Randstad Holland zullen

ONZE WESTLANDSE ZUSTER

In verband met de aangekondigde fusie tussen onze onderneming en de W.S.M. ,
volgen hieronder in het kort enige gegevens over onze Westlandse zuster.

Van de twee ondernemingen is de W.S.M. de oudste. Deze Maatschappij begon in 1881 als Stoomtrambedrijf in het Westland. Reeds in de twintiger jaren werd de autobus geïntroduceerd en heeft de W.S.M. zich langzamerhand ontwikkeld tot een modern autobus bedrijf..
Na de beëindiging van het vervoer van reizigers per tram bleef zij over de rails nog wel de Westlandse tuinbouwproducten en kolen vervoeren. Deze activiteit moest gedurende de laatste jaren worden ingekrompen door de sterke daling van de omvang van dit vervoer. Op 1 januari 1968 werd met de tramexploitatie geheel gestopt.
De W.S.M. beweegt zich van voor de oorlog op het gebied van het toervervoer, onder meer door middel van haar dochteronderneming Pullman-Expres Amova N.V. In 1960 heeft er, vanwege een efficiëntere werkwijze, een samenvoeging plaatsgevonden met Cebuto te Den Haag, waarin de Citosa reeds deelhebber was. Naast het streekvervoer in het Westland, vindt er sinds 1966 een nauwe samenwerking plaats met de H.T.M, in het agglomeratiegebied Den Haag en Rijswijk, waardoor het mogelijk is geworden, dat iedereen die in dit gebied reist,van beide vervoermaatschappijen gebruik kan maken. De W.S.M exploiteert eveneens de stadsdienst in Delft. Het bedrijfskapitaal van de W.S.M., beloopt circa ƒ 4.800,000"==. De W.S.M. heeft 218 man personeel in dienst en bezit 91 bussen.



Uit: Citosa nieuws januari 1968 met dank aan Martin Ebben

DE METRO

Op 9 februari is de Metro in Rotterdam na vele jaren noeste arbeid nu toch eindelijk officieel in gebruik gesteld. De officiële opening werd verricht door H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus. De dag daarna is de Metro in gebruik genomen door Rotterdammers ( gratis ) en niet-Rotterdammers ( niet-gratis ). Nou, het was te zien hoor. Elk Metrostation en de naaste omgeving lag bezaaid met gratis ritkaarten. Echt Rotterdams niet in de zak houden en thuis in de prullenmand gooien of ergens in de stad of op de stations in een daarvoor bestemde papierbak deponeren, nee, gooi maar op straat. Stel je voor dat de grootste haven ter wereld ook de schoonste straten had. Dat kan toch niet?
Enfin, volgens de kranten hebben op de eerste dag al een kwart miljoen mensen gebruik gemaakt van de Metro. Op de tweede dag nog eens ruim 200.000. Een respectabel aantal in zo'n weekeindje. Voor dit totaal op beide dagen zouden ongeveer 5600 bussen nodig zijn geweest als elke bus een capaciteit zou hebben gehad van ongeveer 80 personen.
Maar laten wij nu eens kijken naar de gevolgen van de ingebruikneming van de Metro voor het tram- en bussennet in Rotterdam. Velen van ons wisten vroeger precies de loop van de bussen en de trams, zodat onze passagiers konden worden voorgelicht. Nu is het soms zelfs moeilijk
voor een echte Rotterdammer om het in deze beginfase uit elkaar te houden. Kort geleden stond iemand aan de halte Plaswyk op de tram te wachten. Er waren er al zeker een stuk of vier voorbij gegaan zonder dat de man was ingestapt. Vraagt iemand aan hem! "Moet U niet met
de tram mee?" "Ja", was het antwoord, "ik moet met lijn 14 naar de stad maar ik heb alleen lijn 4 nog maar zien voorbij gaan". De man wist van geen verandering van de lijnnummers.

Hoe is het nu precies? Wel, alle passagiers die naar de linker Maasoever Rotterdam-zuid moeten, kunt U verwijzen naar het Metrostation C.S. Vanaf het Metrostation Maashaven en het eindpunt Zuidplein rijden trams en bussen door geheel zuid naar IJsselmonde en Hoogvliet.
Op de rechter Maasoever de volgende veranderingen:
TRAMLIJN 14 is lijn 4 geworden ( Hillegersberg - Heemraadsplein );
TRAMLIJN 4 is nu lijn 1 van Schiedam via C.S. naar Kralingen ( Honingerdijk ) en lijn 8 ( van Schiedam via station Blaak naar Kralingen, Laan van Nooitgedacht ) .
TRAMLIJN 10 is nu lijn 6 met ongeveer de oude route van de Kleiweg naar Spangen.
Passagiers voor Ommoord en Schiebroek moeten aan onze halte Montignylaan uitstappen en overstappen op buslijn 35.
De Alexanderpolder is het best te bereiken met buslijn A vanaf het Centraal Station.
Tenslotte nog dit; Overstapkaarten zijn er in Rotterdam niet meer. Voor elke rit moet de enkele reis prijs worden betaald; d.i. ƒ 0,50 per rit of bij gebruik van een rittenkaart ( gekocht in de sigarenwinkel of bij een kiosk ) ƒ 0,25.
Voor de Metro geldt hetzelfde tarief. ( Wij maken U er .nog op attent, dat deze rittenkaarten op onze bussen NIET geldig zijn. Het kost bij ons altijd ƒ 0,50 of voor een kinderkaart ƒ 0,25 ).
Wij willen .dit stukje besluiten met nog enkele technische gegevens. De maximum snelheid van de Metro is 80 km per uur. In het traject dat 5,88 km lang is liggen 7 stations. De Metro kan als dit nodig zou blijken, ongeveer 35.000 mensen per uur vervoeren. Om het geheel te realiseren heeft men ruim ƒ 250.000.000 moeten investeren.

VERVOER DEN HAAG EN VOORBURG

Sinds jaar en dag is het aan Citosa verboden na het Verkeersplein VOORBURG passagiers op te nemen in de richting DEN HAAG en - komende uit DEN HAAG - mogen geen passagiers uitstappen vóór het Verkeersplein VOORBURG.
In de loop van dit jaar - vermoedelijk met ingang van 16 oktober - zal dit verbod verdwijnen. Dit betekent dus, dat Citosa van deze datum af deel zal gaan nemen aan het lokale vervoer in de gemeenten Den Haag en Voorburg.
Gelijktijdig zullen soortgelijke voor onze zustermaatschappijen NZH en WSM bestaande vervoerverboden worden opgeheven. De nieuwe regeling waarop de drie streekvervoermaatschappijen NZH, WSM en Citosa bij het lokaal vervoer met de H.T.M, gaan samenwerken is het resultaat van het nog geen jaar geleden hierover aangevangen overleg, dat onder leiding stond van de Commissie Vervoervergunningen.
Hierbij is overeengekomen, dat binnen Den Haag, Rijswijk en Voorburg, voor zover daar sprake is van een aaneengesloten bebouwing, één tarief zal gelden en wel dat van de H.T.M.
Op de bussen van de streekvervoerders zullen in de bovengenoemde gemeenten alle door de HTM afgegeven plaatsbewijzen (dus ook abonnementen) geldig zijn. In de streekvervoerbussen worden een beperkt aantal HTM plaatskaarten verkocht n.l. overstapbiljetten voor volwassenen en kinderen plus 4-ritten boekjes, totaal dus 5 verschillende soorten.
Met de voorbereidingen voor deze nieuwe vervoerssituatie welke voor het publiek een aanzienlijke verhoging van service betekent, zal binnenkort een .aanvang worden gemaakt. Een belangrijk onderdeel vormt hierbij de instructie van het personeel, Nadere mededelingen volgen.



Uit: Citosa nieuws februari 1968 met dank aan Martin Ebben

 

NIEUWE LIJNBUSSEN

Eind mei werd ons wagenpark weer verrijkt met een vijftal nieuwe Leyland lijnautobussen, uitgevoerd met een 164 P.K. motor. Deze wagens uit de 1100 serie ( 1107 t/m 1111 ) onderscheiden zich op diverse punten van hun andere Leyland collega's.
Allereerst mogen ze met hun lengte van 11.85 meter gerust de reus onder onze lijnwagens genoemd worden ( ter onderscheid de 4490 serie 10.98 meter en de 7490 serie 11.45 meter ). Het grootste deel van het chassis is opgebouwd uit een geheel andere stof dan we tot nu toe gewend waren, namelijk polyester ( een stof met een glasvezel basis ). Het voordeel van polyester is, dat deze kunststof niet kan roesten hetgeen betekent, dat het plaatwerk een belangrijke langere levensduur kan hebben dan het metalen plaatwerk van de andere autobussen.
Het aantal zitplaatsen van deze nieuwe bussen is ook alweer groter, namelijk 49. Hiernaast mogen nog eens 52 personen op de staanplaatsen worden vervoerd, terwijl 410 kg vracht kan worden meegenomen. De vijf nieuwelingen zijn evenals onze 2 laatste toerwagens uitgerust met
een stuurbekrachtiging. Verder hebben ze de vooras uit één stuk gemaakt, hetgeen een belangrijke besparing op het onderhoud kan betekenen. Enkele andere verschillen zijn bijvoorbeeld nog, dat de watervuldop in tegenstelling met de andere Leylands niet voorop de wagen is, maar aan de linker voorkant van de bus, het achterkentekenbord in een kastje met glazen deksel is bevestigd enz. enz.
De hoofdkleur van de nieuwkomers is ook nu weer in de ons zo langzamerhand vertrouwd geworden kleur geel met grijze randen. Ook het nieuwe vignet ( zie tekening ) ontbreekt hier niet.



Resumerend kunnen we zeggen, dat deze bussen een belangrijke aanwinst zijn voor onze busvloot, waarmede naar we hopen vele passagiers op een zeer gerieflijke wijze mee zullen mogen worden vervoerd.

Uit: Citosa nieuws mei/juni 1968 met dank aan Martin Ebben


Eerste Citosa-chauffeur deelt in bedrijfsjubileum

Instrukteur de Vries maakte opbouwperiode mee

Het is in de kring van de Citosa-familie een bekend feit dat het jubileum van het bedrijf, net als vijftien jaar geleden, een feest in drievoud is. De veertigjarige Citosa bezit een oprichterdirecteur met een gelijk aantal dienstjaren en datzelfde geldt voor de eerste chauffeur van het bedrijf, de huidige controleur en instructeur N.P. de Vries.

Jubilaris de Vries kan zich er trouwens op beroemen dat hij al bij Citosa was toen er nog geen Citosa bestond. Hij reed  immers sinds het begin  van 1927 op  de twee diensten van Zoetermeer naar Den Haag en Delft van de ondernemer Van Bergen Henegouwen van wie de heer Kok op
8 december 1928 de lijn tussen Zoetermeer en Den Haag overnam. De nieuwe baas was trouwens voor de Vries niet helemaal een  onbekende toen deze  op een dag in een T-Ford kwam aanrijden om een paar verkenningsritten op de door hem begeerde dienst te maken. De Vries herkende in zijn met een flambard getooide passagier dezelfde Jelle Kok die een tijdje had gevolgd in het garagebedrijf te Lisse, waar hij zelf met de autotechniek kennismaakte.

De heer Kok nam niet alleen de lijn, maar ook de chauffeur  over,  wat voor de Vries niet onprofijtelijk was, want hij kreeg meteen een knaak opslag, zodat z'n weekloon toen  ƒ 22,50 bedroeg.  Maar er moest wel voor geknokt worden, want de lijn was door niet al te best materieel  danig in de  versukkeling  geraakt.  Voorlopig ging het zo dat de  directeur de  ene week de  vroegste en de andere week de  laatste dienst reed en zijn chauffeur de rest, terwijl de directeur dan als monteur, carrosseriemaker, bandenman, wagenwasser, boekhouder of acquisiteur  optrad. Maar 't kon natuurlijk best gebeuren dat door die veelheid van  werkzaamheden de  directeur voor z'n eerste of  laatste rit geen tijd had en de Vries ook die diensten moest inspringen.  En 't kon ook voorkomen dat er een haastklus aan de  wagen was  en de heer Kok graag  gebruik maakte  van de  garage-ervaring van zijn enige personeelslid.

Men weet dat beide mannen hebben het geklaard, de dienst naar Den Haag herkreeg het vertrouwen van de  reizigers en door de uitbreiding et de lijn naar Rotterdam en de samenwerking met  Trio in  Boskoop  vestigde de  Citosa haar solide reputatie.  Drie jaar  later promoveerde de heer de Vries tot controleur. Dat hield zowel een vroegertje  als een  latertje in,  want  het was zijn  taak 's morgens om half zes de  garage open te  gooien en na de laatste dienst weer te sluiten, de benzine  (gasolie was er toen nog niet) en oliestaten bij te houden,  de kaartjesvoorraad te administreren en de afrekeningen te verzamelen. Het  afrekenen zelf gebeurde door de directeur  hoogstpersoonlijk.  Het valt ons nu misschien een beetje  moeilijk in te  denken dat er toen nog wel eens over en weer nagerekend werd  als er kasverschillen waren van een  stuiver of een  dubbeltje. Maar 't was  en bleef crisistijd en ook in de concurrentie beslisten de dubbeltjes vaak over 't al of niet renderen van een lijn. Dezelfde crisistijd was er de oorzaak van dat er in het bedrijf gereorganiseerd moest  worden en daarom werd  de controleurfunctie weer omgezet in  die van  chauffeur.

Jubilaris de Vries herinnert zich  nog dat de lijn naar Rotterdam werd  beconcurreerd door  Van Bergen Henegouwen,die de lijn naar Delft had behouden, in samenwerking met de spoorwegen. Van Bergen Henegouwen verkocht gecombineerde kaartjes Zoetermeer - Rotterdam, waarbij In Piinacker op het Hofpleinlijntje kon worden overgestapt. Het prijsverschil bedroeg drie dubbeltjes. Citosa ging toen met een zeer voordelige vijfrittenkaart tot de tegenaanval over en met succes. Niet vergeten mag worden dat de jonge Citosa in een overwegend agrarisch gebied opereerde.  De boeren waren toen  niet erg mobiel en als ze al een of twee keer per week  naar de  markt in  Leiden of Rotterdam gingen, dan deden ze dat nog meestal met paard en wagen, waarbij ze ook al lifters meenamen. Zoetermeer en  Zegwaard waren  toen nog twee  gemeenten  met samen niet meer dan drieduizend inwoners . . . .

Onder die verhoudingen kon het ook voorkomen dat er  zaterdags een briefje in de  garage hing: Deze week geen loon afhouden s.v.p.  Iedereen wist dan: een of  andere zware rekening moest worden  betaald en de lonen  kwamen dan de  volgende week in  twee of drie  termijnen aan de beurt. Daar stond ook wel  wat tegenover. Als de zaken goed gingen, kon het gebeuren dat directeur Kok tegen de laatste inrukkers zei: "Wat doen we, meteen  hullen of nog even een  borrelt je pakken". Waarop  directeur  en chauffeurs samen naar  Scheveningen  reden om  daar nog wat te relaxen. Zo is 't nu niet meer. In een strak georganiseerde,  gestroomlijnde  streekvervoeronderneming krijgt iedereen weliswaar op tijd z'n geld ( en dat is belangrijk ) maar iets van de oude gemoedelijkheid is verdwenen.

Een van de gevolgen van die  schaalvergroting is ook de voortgaande specialisatie. Iedereen weet dat de specialiteit van de heer de Vries, nadat hij kort na de bevrijding - in het kader van het streven van de heer Kok om zijn oudste medewerkers, waar mogelijk, aan te stellen in een leidinggevende functie in de sterk groeiende onderneming - bevorderd was tot controleurinstructeur, de opleiding van chauffeurs is geworden.


Er is nu wel geen Citosa-chauffeur meer of hij is door de handen van de aanstaande jubilaris gegaan. En wanneer we 't nu hebben over de kwaliteitsverbetering van het openbare vervoer dan is die voornamelijk te herleiden tot het verantwoordelijk, betrouwbaar rijden. Welnu: 115 man rijdend personeel danken hun scholing aan de heer de Vries. Beter nog: ze danken vaak ook een zekere inkomensverbetering aan de manier waarop hij ze klaar heeft gemaakt voor het landelijk erkende chauffeursdiploma B. En nu is het volgende tekenend voorde heer de Vries én ( naar wij van verschillende zijden meermalen vernemen ) ook voor de Citosa. Van een der examinatoren kreeg hij onlangs het compliment, dat de houding der Citosa-kandidaten op het examen, uit een oogpunt van wellevendheid,  zeer gunstig afstak bij die van vele anderen. Voor de heer de Vries is het namelijk niet alleen belangrijk dat zijn pupillen slagen - en in oktober was dat met alle negen het geval,  waarvan  één met lof - maar ook dat ze  door hun  beschaafd optreden respect inboezemen.

Intussen zou men uit het voorgaande kunnen afleiden dat jubilaris de Vries alleen maar aandacht heeft voor  z'n dagelijks werk. Gelukkig is niets minder waar.  Twintig jaar lang heeft hij de mede door hem opgerichte  personeelsvereniging van Citosa geleid, waarvan de overgrote meerderheid van onze bedrijfsgenoten  lid is.  We weten allemaal hoe de jaarlijkse uitgaansdagen, de feestavonden, de Sinterklaasvieringen in de smaak vallen en gewaardeerd worden. Veel van die successen zijn te danken geweest aan de Vries,  die  volkomen  verdiend tot erevoorzitter is benoemd.



En dan is er de Vries,  de  amateurtoneelspeler. Die liefde zat er vroeg in, in z'n allereerste Zoetermeerse jaren  eigenlijk al. Hij speelde bij Nieuw Leven, bij de K.A.B., bij Brinkers. Bij de Citosa stond hij niet alleen zelf op de planken, maar regisseerde hij ook en viel hij, al regisserend, eens in  voor een  niet op dreef zijnde souffleur. Hij deelt die hobby met  degene die nu al 37 jaar z'n vrouw is. En als men zegt  dat  instructeur de Vries met de  Citosa  getrouwd is,  kan men net zogoed bedoelen dat hij dank zij de Citosa is getrouwd. Want de huidige mevrouw de Vries  placht  veertig jaar  geleden stofdoeken uit te kloppen uit de ramen van een Voorburgs huis.  Merkwaardigerwijs deed ze dat altijd als Citosa-chauffeur de Vries langs kwam.  Opmerkelijk was dan ook dat de Vries dan zijn  claxon bespeelde. Nou ja, dat is wat geworden tussen die twee.

Op  maandag  9 december zal zijn veertigjarig ambtsjubileum worden gevierd. Voor hem betekent dat nog niet het einde van zijn loopbaan. Hij heeft nog drie jaar voor de boeg. Drie jaar waarin hij zijn beste krachten zal geven aan de nieuwe N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland waarin de Citosa een stevige kern zal vormen.

Uit: Citosa nieuws november 1968 met dank aan Martin Ebben

 

 


Volgende pagina