Openbaar vervoer in Boskoop geeft iedereen een podium. Dus als jij graag wil dat ook jouw foto's op deze site komen te staan, stuur dan een E-mail met je foto's (foto's geplukt van het internet is niet toegestaan) met je verhaal naar het volgende adres:

En je reportage wordt binnen 24 uur geplaatst.

 
 

Met Museumbus 1698 naar het zuiden van Zuid-Holland

Hallo Marty en andere busvrienden,

 Afgelopen zaterdag (12 april 2025) nam ik deel aan een door de Stichting Museumbus 1698 georganiseerde excursie naar het zuidelijk, en vooral het zuidwestelijk deel van de provincie Zuid-Holland. 

 Vanuit het noordelijk deel van deze provincie, waarin ikzelf woon, werd een op- en afstapmogelijkheid bij station Alphen aan den Rijn aangeboden. Daar reisde ik in alle vroegte dus naartoe. Ik maakte daarbij gebruik van de Qbuzz-lijnen 401 en 169, mede om een tariefbreuk bij overstap op de trein te Leiden te vermijden. Die trein werd in dit geval overigens ook door bussen vervangen. Ik legde een MAN-touringcar van Van der Laan op de treinvervangende dienst vast. Het was op dit vroege uur nog erg rustig op het busstation te Leiden, maar voor de eerste rit van lijn 854 naar de Keukenhof hadden zich al ruim tevoren flink wat reizigers verzameld (over de businzet op de door Qbuzz overgenomen Keukenhoflijnen hoop ik binnenkort wat te kunnen schrijven, inclusief enkele aanvullingen op mijn eerdere bijdrage inzake het rijdend materieel tijdens de startperiode van de reguliere Qbuzz-lijnen in Zuid-Holland Noord). Maar ook lijn 21 richting Noordwijk had opvallend veel instappers; wellicht sterk gemotiveerde toeschouwers van het jaarlijkse bloemencorso, dat deze dag vanuit Noordwijk van start zou gaan.

 Met de vertrouwde ex-DVM Leyland/Den Oudsten-bus 1698, bestuurd door Marcel de Bruijn en Richard v.d. Wereld, bezochten we, na een laatste stop voor instappers te Dordrecht, allereerst de Qbuzz-vestiging te Alblasserdam. Deze bevindt zich op terrein van IVECO-importeur Schouten, waardoor we ook enkele min of meer bekende IVECO-bussen te zien kregen die hier alleen voor onderhoud waren. Wat het Qbuzz-materieel voor de eigen vestiging betrof, viel mij op dat er op het gebied van klein materieel nogal wat mutaties hadden plaatsgevonden. Een glas-in-lood-raam bij het personeelsverblijf herinnerde aan het vervoerbedrijf ESOO uit het naburige Sliedrecht, dat lang geleden lijndiensten in deze omgeving onderhield. De ESOO was een van de bedrijven die in de Tweede Wereldoorlog gingen participeren in de "Twee Provinciën" (TP). Deze bedrijvencombinatie werd tot in het begin van de 70-er jaren fasesgewijs opgekocht door het NS-concern en ging vervolgens op in respectievelijk Westnederland, de ZWN Groep en Connexxion. Na aanbestedingen kreeg in 2003 Arriva en in 2019 Qbuzz het busvervoer hier in handen.

 Vervolgens bezochten we Heinenoord. Vanaf het busstation bij de Heinenoordtunnel bood de Solaris-waterstofbus 2137 ons een alternatieve reismogelijkheid voor het zeer korte ritje naar de gezamenlijke vestiging alhier van Connexxion en BusiNext/TCR. Het viel overigens op dat de waterstofbussen in dit gebied niet in het weekend werden ingezet, terwijl deze relatief nieuwe bussen juist degene zijn die niet gaan verdwijnen en, naar verluidt, zelfs tot R-Net-bussen worden gepromoveerd als aan het eind van dit jaar een nieuwe concessieperiode voor dit gebied Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee ingaat. De 2145 bleek zelfs letterlijk te zijn "opgelegd". De concessie is wederom aan Connexxion toegewezen, zij het dat de naamsverandering in Transdev ook hier gaat worden doorgevoerd. Aanwezig waren ook twee IVECO-bussen van de chauffeursopleiding "Academy" van Transdev; deze hadden eerder als R-Net-bus in concessiegebied Amstelland/Meerlanden dienstgedaan. BusiNext presenteerde hier nog één VDL Ambassador-bus, wagennummer 613 (deze sprong enige tijd geleden ook in Zuid-Holland Noord voor Qbuzz bij).

 Ons volgende bezoek gold de BusiNext/TCR/Van Fraassen-vestiging te Oude Tonge. Een deel van het hier aanwezige materieel werd op het nabijgelegen busstation gepresenteerd, omdat de manoevreermogelijkheden op de vestiging beperkt waren. Zodoende konden ook wat combinaties worden gemaakt met passerende lijnbussen van Connexxion. Waaronder de Zeeuwse IVECO Crossway-bus 5583 op lijn 133. Nieuw bij BusiNext was een elektrische VDL Citea-bus, die volbeplakt was met wervende teksten om nieuwe chauffeurs aan te trekken. Volgens de website Busposities.nl heeft deze bus het (onzichtbare) parknummer 831. Een duidelijke veteraan onder de aanwezige BusiNext-bussen was de gelede Mercedes Citaro "Partybus" 621, die zijn leven ooit is begonnen als bus 9118 bij Hermes.

 In Dirksland konden we nogmaals een vestiging van zowel Connexxion als BusiNext/TCR bekijken. Blikvangers waren hierbij de drie nog aanwezige VDL Citea waterstofbussen, compleet met H2-karretjes als bijwagen, die de brandstof moesten leveren, zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook wel gebeurde om bussen, vanwege gebrek aan reguliere brandstof, tijdelijk op gas te kunnen laten rijden. Deze bussen worden al niet meer ingezet. BusiNext/TCR presenteerde hier onder meer vier Mercedes Citaro-bussen, waarvan één geleed, die sinds eind 2007 twee concessieperioden in dit gebied, ten behoeve van Arriva resp. Connexxion, bijna volledig hebben meegemaakt (TCR-nummers 408 tot en met 411). Het opstelterrein (van Van Dongen) wordt ook gedeeld met vrachtvervoerder Peeman.

 Na een onderbreking voor een warme maaltijd te Dordrecht keerde de excusiebus halverwege de avond terug te Alphen aan den Rijn. En hier dook plotseling onze webmaster himself op! Puur toeval, volgens Marty. En dat zal ook wel, want anders had hij moeten voorzien dat we bijna drie kwartier eerder te Alphen arriveerden dan het gepubliceerde tijdschema aangaf. Marcel plant zijn rijtijden ruimer dan de meeste OV-bedrijven in deze tijd.

Tot een volgende keer!

 Dick

 
 

 

Contact:

Webmaster/Owner: Marty Werkman
     
Rubrieken:
Evenementen
Links naar collega's OV Websites
Nieuwsbrief
Vaste Medewerker: Olaf Horn
       
(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan. Deze Website is opgericht op 8 augustus 1999.