Met Museumbus 1698 naar het
zuiden van Zuid-Holland
Hallo Marty en andere busvrienden,
Afgelopen zaterdag (12 april 2025) nam ik deel aan een door
de Stichting Museumbus 1698 georganiseerde excursie naar het
zuidelijk, en vooral het zuidwestelijk deel van de provincie
Zuid-Holland.
Vanuit
het noordelijk deel van deze provincie, waarin ikzelf woon,
werd een op- en afstapmogelijkheid bij station Alphen aan
den Rijn aangeboden. Daar reisde ik in alle vroegte dus
naartoe. Ik maakte daarbij gebruik van de Qbuzz-lijnen 401
en 169, mede om een tariefbreuk bij overstap op de trein te
Leiden te vermijden. Die trein werd in dit geval overigens
ook door bussen vervangen. Ik legde een MAN-touringcar van
Van der Laan op de treinvervangende dienst vast. Het was op
dit vroege uur nog erg rustig op het busstation te Leiden,
maar voor de eerste rit van lijn 854 naar de Keukenhof
hadden zich al ruim tevoren flink wat reizigers verzameld
(over de businzet op de door Qbuzz overgenomen
Keukenhoflijnen hoop ik binnenkort wat te kunnen schrijven,
inclusief enkele aanvullingen op mijn eerdere bijdrage
inzake het rijdend materieel tijdens de startperiode van de
reguliere Qbuzz-lijnen in Zuid-Holland Noord). Maar ook lijn
21 richting Noordwijk had opvallend veel instappers;
wellicht sterk gemotiveerde toeschouwers van het jaarlijkse
bloemencorso, dat deze dag vanuit Noordwijk van start zou
gaan.
Met
de vertrouwde ex-DVM Leyland/Den Oudsten-bus 1698, bestuurd
door Marcel de Bruijn en Richard v.d. Wereld, bezochten we,
na een laatste stop voor instappers te Dordrecht, allereerst
de Qbuzz-vestiging te Alblasserdam. Deze bevindt zich op
terrein van IVECO-importeur Schouten, waardoor we ook enkele
min of meer bekende IVECO-bussen te zien kregen die hier
alleen voor onderhoud waren. Wat het Qbuzz-materieel voor de
eigen vestiging betrof, viel mij op dat er op het gebied van
klein materieel nogal wat mutaties hadden plaatsgevonden.
Een glas-in-lood-raam bij het personeelsverblijf herinnerde
aan het vervoerbedrijf ESOO uit het naburige Sliedrecht, dat
lang geleden lijndiensten in deze omgeving onderhield. De
ESOO was een van de bedrijven die in de Tweede Wereldoorlog
gingen participeren in de "Twee Provinciën" (TP). Deze
bedrijvencombinatie werd tot in het begin van de 70-er jaren
fasesgewijs opgekocht door het NS-concern en ging vervolgens
op in respectievelijk Westnederland, de ZWN Groep en
Connexxion. Na aanbestedingen kreeg in 2003 Arriva en in
2019 Qbuzz het busvervoer hier in handen.
Vervolgens bezochten we Heinenoord. Vanaf het busstation
bij de Heinenoordtunnel bood de Solaris-waterstofbus 2137
ons een alternatieve reismogelijkheid voor het zeer korte
ritje naar de gezamenlijke vestiging alhier van Connexxion
en BusiNext/TCR. Het viel overigens op dat de
waterstofbussen in dit gebied niet in het weekend werden
ingezet, terwijl deze relatief nieuwe bussen juist degene
zijn die niet gaan verdwijnen en, naar verluidt, zelfs tot
R-Net-bussen worden gepromoveerd als aan het eind van dit
jaar een nieuwe concessieperiode voor dit gebied Hoeksche
Waard / Goeree-Overflakkee ingaat. De 2145 bleek zelfs
letterlijk te zijn "opgelegd". De concessie is wederom aan
Connexxion toegewezen, zij het dat de naamsverandering in
Transdev ook hier gaat worden doorgevoerd. Aanwezig waren
ook twee IVECO-bussen van de chauffeursopleiding "Academy"
van Transdev; deze hadden eerder als R-Net-bus in
concessiegebied Amstelland/Meerlanden dienstgedaan. BusiNext
presenteerde hier nog één VDL Ambassador-bus, wagennummer
613 (deze sprong enige tijd geleden ook in Zuid-Holland
Noord voor Qbuzz bij).
Ons volgende bezoek gold de BusiNext/TCR/Van
Fraassen-vestiging te Oude Tonge. Een deel van het hier
aanwezige materieel werd op het nabijgelegen busstation
gepresenteerd, omdat de manoevreermogelijkheden op de
vestiging beperkt waren. Zodoende konden ook wat combinaties
worden gemaakt met passerende lijnbussen van Connexxion.
Waaronder de Zeeuwse IVECO Crossway-bus 5583 op lijn 133.
Nieuw bij BusiNext was een elektrische VDL Citea-bus, die
volbeplakt was met wervende teksten om nieuwe chauffeurs aan
te trekken. Volgens de website Busposities.nl heeft deze bus
het (onzichtbare) parknummer 831. Een duidelijke veteraan
onder de aanwezige BusiNext-bussen was de gelede Mercedes
Citaro "Partybus" 621, die zijn leven ooit is begonnen als
bus 9118 bij Hermes.
In Dirksland konden we nogmaals een vestiging van zowel
Connexxion als BusiNext/TCR bekijken. Blikvangers waren
hierbij de drie nog aanwezige VDL Citea waterstofbussen,
compleet met H2-karretjes als bijwagen, die de brandstof
moesten leveren, zoals dat in de Tweede Wereldoorlog ook wel
gebeurde om bussen, vanwege gebrek aan reguliere brandstof,
tijdelijk op gas te kunnen laten rijden. Deze bussen worden
al niet meer ingezet. BusiNext/TCR presenteerde hier onder
meer vier Mercedes Citaro-bussen, waarvan één geleed, die
sinds eind 2007 twee concessieperioden in dit gebied, ten
behoeve van Arriva resp. Connexxion, bijna volledig hebben
meegemaakt (TCR-nummers 408 tot en met 411). Het
opstelterrein (van Van Dongen) wordt ook gedeeld met
vrachtvervoerder Peeman.
Na een onderbreking voor een warme maaltijd te Dordrecht
keerde de excusiebus halverwege de avond terug te Alphen aan
den Rijn. En hier dook plotseling onze webmaster himself op!
Puur toeval, volgens Marty. En dat zal ook wel, want anders
had hij moeten voorzien dat we bijna drie kwartier eerder te
Alphen arriveerden dan het gepubliceerde tijdschema aangaf.
Marcel plant zijn rijtijden ruimer dan de meeste
OV-bedrijven in deze tijd.
Tot een volgende keer!
Dick |