Zuid-Veluwe
Hallo Marty en
websitevolgers,
Het feit dat de aanbesteding van de "IJssel &
Vecht"-concessies - wegens geconstateerde onjuiste
handelingen bij de aanvankelijke winnaar, Keolis - over
moest, heeft eind vorig jaar voor het meest zuidelijke deel
van het vervoergebied, de Zuid-Veluwe, een aantal merkwaardige
gevolgen gehad.
Omdat er vergevorderde plannen bestaan om dit
deel van het oorspronkelijke "IJssel & Vecht" in combinatie
met de huidige concessie "Arnhem/Nijmegen" nogmaals aan te
besteden, is er voor de Zuid-Veluwe een kortlopende
concessie gecreëerd, die voor dit moment ondershands is
overgedragen aan Hermes. Hermes is namelijk ook,
gebruikmakend van de destijds door de betreffende stadsregio
opgelegde productnaam Breng, de huidige concessiehouder van
"Arnhem/Nijmegen".
Terwijl het overblijvende deel van "IJssel &
Vecht", met inbegrip van het in het komende jaar nog toe te
voegen vervoer van de huidige concessies "IJsselmond" en
Lelystad, in onderlinge competitie werd aanbesteed en de
winnaar daarvan, EBS, dan ook zijn best had gedaan om
ondanks de nood van de tijd enkele verbeteringen in het
OV-aanbod aan te bieden, kon Hermes voor elkaar krijgen dat
op veel lijnen in het gebied Zuid-Veluwe frequenties werden
verlaagd en enkele van deze lijnen zelfs geheel werden
opgeheven.
Ook qua rijdend materieel, gingen de wegen
van de beide nieuwe vervoerders in dit gebied ver uiteen. De
gunning aan EBS hield mede in dat een groot deel van het in
hoofdzaak twee jaar oude wagenpark dat Keolis voor dit
gebied had aangeschaft, verplicht werd overgenomen om in
hetzelfde gebied te blijven gebruiken. Dit betrof natuurlijk
vooral de bij Keolis nogal problematisch gebleken,
elektrische BYD-bussen uit de 2000-, 2100-, 2200- (Zwolse
stadsbussen, die in tegenstelling tot de overige series
gebruikmaken van het "panto-up"-systeem), 2300- (iets
langere en kleurrijker "comfortRRReis"-bussen) en 2400-groep
(de zogenaamde "baby-BYD-jes", die in origine voor de
stadsdienst Lelystad zijn bestemd) . EBS heeft hieraan
voldaan, zij het dat voor de beginperiode ook enkele hybride
Mercedes Citaro-groengasbussen uit de 5100-groep vanuit
Haaglanden tijdelijk naar vestiging Zwolle werden gehaald.
Daarentegen lijken er bij de concessie
Zuid-Veluwe geen leeftijdseisen voor het rijdend materieel
te gelden. Vanuit verschillende concessies van het
Transdev-concern in Nederland (dat Connexxion, Hermes en OV
Regio IJsselmond omvat) zijn bussen die aldaar gemist konden
worden, naar de nieuwe Hermes-vestigingen ten behoeve van de
Zuid-Veluwe gehaald. Deze bussen zijn voorzien van de
concernnaam Transdev en RRReis-teksten op een witte
achtergrond. Dit betreft:
-
VDL Ambassadors met
bouwjaar 2007 die oorspronkelijk als Volans- of
Brabantliner-bussen bij VEOLIA in Noord-Brabant in
dienst zijn gesteld en sinds 2015 in Gooi & Vechtstreek
hebben gereden (uit groep 5810 t/m 5843);
-
enkele VDL Ambassadors
uit eind 2008 die oorspronkelijk bij de StadsRegio
Eindhoven werden ingezet (uit 3300-groep);
-
idem met oorspronkelijke
inzet in provincie Utrecht en vanaf 2017 onder andere
Gooi & Vechtstreek (uit 4100- en 4200-groep);
-
gelede Mercedes
Citaro-bussen die omstreeks eind 2008 voor de provincies
Utrecht en Noord-Holland werden aangekocht (later ook
ingezet bij OV Regio IJsselmond en in Amstelland/Meerlanden)(uit
9200-greoep);
-
Volvo 8700-bussen die
omstreeks eind 2009 voor Breng werden aangeschaft en
eind 2012 verhuisden naar de IJsselmond (5737, 5738);
-
IVECO-bussen die vanaf
eind 2017 op R-Net-lijnen in Amstelland/Meerlanden
werden ingezet en aldaar inmiddels werden vervangen door
elektrisch materieel (uit 2700-groep);
-
Mercedes
CapaCity-bussen die eveneens vanaf
eind 2017 op R-Net-lijnen in Amstelland/Meerlanden
werden ingezet en aldaar inmiddels werden vervangen door
elektrisch materieel; deze bussen worden nu specifiek
ingezet op de "comfortRRReis"-lijn 303 tussen station
Ede-Wageningen en Wageningen, voorheen lijn C3
(uit
9300-groep).
Daarnaast werden tot nu toe enkele
Connexxion-bussen van het type VDL Citea uit 2012/2013
ingezet die in het gebied Hoeksche Waard /
Goeree-Overflakkee thuishoren en niet zijn overgeplakt (uit
groep 5844 t/m 5890);
tot eind 2015 waren dit VEOLIA-bussen in Limburg. Ook
verschenen er enkele gelede MAN Lion's City-bussen die
oorspronkelijk, sinds eind 2008, in de StadsRegio Eindhoven
werden ingezet (onder andere bus 9241, nu in
Breng-uitvoering).
De bijgevoegde plaatjes geven hiervan een
verdere illustratie.
Geniet ervan en
groeten,
Dick van der Goot |