Arriva's (voorlopig?) laatste Keukenhof-seizoen

Hallo Marty,



Het leek mij leuk, in dit (voorlopig?) laatste jaar waarin Arriva - in het kader van de OV-concessie Zuid-Holland Noord - het Keukenhof-vervoer mocht verzorgen, iets te laten zien van de materieelinzet anno 2024 op de - inmiddels - vier speciale buslijnen die bezoekers van de Keukenhof dagelijks ten dienste stonden. Vanuit Haarlem was dit lijn 850, vanaf het Europaplein te Amsterdam lijn 852, vanuit Leiden lijn 854 en vanaf Schiphol lijn 858. Op de drukste dagen reden deze lijnen respectievelijk 2, 10, 4 en 10 keer per uur, en dan nog was er af en toe versterking nodig.

Arriva had een deel van de diensten uitbesteed aan BusiNext en Oostenrijk. De rol van Oostenrijk was hierbij nieuw.

Bij Arriva zelf waren 27 bussen in een speciale, bloemrijke Keukenhof-beschildering gebracht. Dit betrof onder meer de 15 Volvo 8900-bussen waarover ik eerder vertelde dat deze tijdelijk in Noord-Brabant Oost waren gedetacheerd, te weten de wagens 7701 tot en met 7704, 7745 tot en met 7749 en 7781 tot en met 7786. Alleen de laatste zes keerden na afloop van het Keukenhofseizoen naar Noord-Brabant terug. Bijna onvermijdelijk zag je deze Volvo's af en toe ook in Keukenhof-uitmonstering op niet-Keukenhof-lijnen rijden. Dat verschijnsel nam nog toe toen - vanwege extra milieu-eisen van de gemeente Amsterdam tijdens een omleiding aldaar - de nieuwere wagens 7763 tot en met 7766 naar de Keukenhof-diensten werden gehaald en hun normale werk aan Keukenhof-gerelateerde soortgenoten werd overgedragen.

Verder had Arriva een aantal tien jaar oude, maar nog in goede staat verkerende VDL Citea-bussen uit de "erfenis" van Syntus-Twente overgenomen, waarvan een deel, de groep met de nieuwe nummers 0925 tot en met 0936, eveneens in Keukenhof-stijl werd gebracht en hiervoor vrijwel dagelijks werd ingezet (de overige exemplaren gingen "gaten" in Noord-Brabant Oost opvullen).

Op drukke dagen had Arriva nog meer bussen voor dit werk nodig. Die kwamen meestal uit de reserves in hetzelfde concessiegebied Zuid-Holland Noord. Maar ook de te Breda gestationeerde, voorheen Weense gelede Mercedes Citaro-bussen 0273 tot en met 0275 hebben zich als versterkingsbussen op Keukenhoflijnen laten zien!

Ook BusiNext reed veelal met gelede Mercedes Citaro-bussen, die deels nog op naam van TCR staan. Ik registreerde in dit kader de wagens 411, 412, 721, 722 (bijbehorende Connexxion-nummers resp. 1097, 1098, 9197 en 9196), alsmede 719, 723 en 727 (met als Arriva-nummers achtereenvolgens 068, 498 en 070). Zelfs ontdekte ik nog een "nieuwe" gelede Mercedes Citaro bij BusiNext met wagennummer 824. Volgens Busposities.nl is dit de voormalige Connexxion-bus 9253.

Daarnaast verraste BusiNext af en toe met inzet van een Van Fraassen-bus. In ieder geval de oude Mercedes Integro-bus 95, de oranje Setra-bus 712, de evenens oranje Mercedes-bus 803 en een (voor mij) nieuwe Mercedes 826 doken hierbij op,

De basisinzet bij Oostenrijk bestond eveneens uit gelede Mercedes Citaro-bussen; op deze bussen waren geen (Oostenrijk-)wagennummers zichtbaar, maar vooral aan de hand van de kentekens waren de voormalige GVB-bussen 353, 354 en 355 herkenbaar, die eerder door Oostenrijk waren aangeschaft voor het Floriade-vervoer in 2022; volgens Busposities.nl zouden deze bussen de administratieve wagennummers 602, 603 resp. 601 hebben, maar de 601 leek ook als 607 door het leven te gaan.

Ook was er een gelede Mercedes Citaro-bus met eenzelfde Floriade-ervaring bij Gebo Tours geleend; dit betrof bus 726 van Gebo Tours, ofwel de ex-GVB-bus 371. En ook bij South West Tours werd nog zo'n ex-GVB-bus geleend, deze reed nog steeds met zijn oude GVB-nummer 338 rond.

Zelfs daaraan had Oostenrijk nog niet genoeg. Op sommige dagen reed er een "echte" toerwagen van Oostenrijk op de tijdelijke lijndiensten mee. In ieder geval de Setra-dubbeldekker 306 en de Volvo-touringcar 311 hebben hieraan meegedaan. En als laatste "stunt" kwam Oostenrijk nog met een witte gelede Mercedes Conecto-bus (een binnen ons land zeer zeldzame variant van de Citaro) op de proppen!

Het was mede aan de welbekende gelegenheidschauffeur Harry Laming te danken dat ik tijdig werd getipt over allerlei m.i. leuke bijzonderheden in de materieelinzet die in dit verhaal zijn verwerkt.

Groeten van
Dick

(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan