Met Museumbus 1698 naar
Zeeland
Hallo Marty en andere geïnteresseerden,
In de warmte van afgelopen zaterdag (21 juni 2025) konden
belangstellenden met de bus van Stichting Museumbus 1698 een
bezoek brengen aan een paar belangrijke plekken voor het
busvervoer in Zeeland.
Vanaf het opstappunt te Dordrecht werden in de loop van de
dag achtereenvolgens de busgarage van Van Oeveren te
Zierikzee, twee opstelterreinen van Connexxion te
Middelburg, het onderkomen van de AMZ-bussen te Borssele,
het Busstation Westerscheldetunnel nabij Terneuzen en de
vestiging van Connexxion te Terneuzen bezocht.
Inmiddels is bekend dat het busvervoer
in Zeeland in december 2026 zal overgaan van Connexxion naar
EBS. We vernamen hierbij met vreugde dat naar verwachting
zowel Van Oeveren als de AMZ als onderaannemers van EBS
binnen de concessie Zeeland zullen blijven functioneren,
zoals zij dat momenteel ook voor Connexxion doen. Wel zullen
ook deze bedrijven daarvoor nieuwe bussen moeten
aanschaffen, waarbij mede de introductie van "zero emissie"
is te voorzien.
De oorspronkelijke bedoeling was, de
nieuwe concessie al in december 2024 in werking te laten
treden. Dit lukte niet omdat het raamwerk waarbinnen de
provincie om offertes had gevraagd, voor geen enkel bedrijf
voldoende aantrekkelijk bleek om een aanbod te doen.
Op basis van een nieuw bestek meldden
zich uiteindelijk twee geïnteresseerde vervoerders, waarbij
de keuze door de provincie dus op EBS is gevallen.
Veelzeggend was het ontbreken van een offerte van Connexxion
c.q. moederbedrijf Transdev, alhoewel Connexxion sinds haar
oprichting in 1999 altijd in (het grootste deel van) Zeeland
heeft gereden.
Voor de periode december 2024 -
december 2026 heeft de provincie een "noodconcessie" met
Connexxion afgesproken.
Voor wat betreft de materieelinzet
tijdens de noodconcessie, werd er een afspraak gepubliceerd
dat Connexxion de inmiddels ruim 16 jaar oude
MAN-aardgasbussen, die twee volledige concessieperioden
hebben meegemaakt, zou vervangen. Dat laatste is echter
slechts gedeeltelijk gelukt. Waarschijnlijk heeft dit vooral
te maken met de grote vertraging in de levering van nieuwe
elektrische (VDL-)bussen aan zusterbedrijf Hermes voor de
regio Eindhoven (Zuid-Oost-Brabant). Pas recentelijk is
daardoor een aantal lange VDL Citea-bussen uit de 1200-groep
(in dienst gekomen eind 2016) vanuit Zuid-Oost-Brabant naar
Zeeland overgebracht; qua uiterlijk, zijn deze in een nieuwe
huisstijl voor het busvervoer in Zeeland gebracht. Ook
troffen we twee gelede MAN-bussen met een verleden in
Zuid-Oost-Brabant aan; deze zijn van dezelfde leeftijd als
de "Zeeuwse" MAN-bussen, maar rijden op diesel in plaats van
aardgas. Hiervan is bus 9241 in de nieuwe Zeeuwse huisstijl
gebracht, maar heeft de 9246 de Brabantse "Bravo"-huisstijl
behouden.
Verdere vernieuwing van het
Connexxion-wagenpark in Zeeland heeft plaatsgevonden met
materieel dat aan het begin van het dienstregelingjaar 2024,
bij het verdwenen OV Regio IJsselmond, was vrijgekomen. Dit
betrof 10 Volvo 8700-bussen (5739 t/m 5748), die slechts één
jaar jonger zijn dan de af te voeren MAN-bussen, 7 VDL
Citea-tandemassers, waarvan zes stuks (4312 t/m 4317) zijn
aangeschaft bij de start van OV Regio IJsselmond in 2014 en
één (5760) al sinds 2011 op R-Net-lijn 320 in de regio Gooi
& Vechtstreek had gereden, alsmede één oude gelede Mercedes
Citaro-bus (9256) met eenzelfde leeftijd als de te vervangen
aardgasbussen. Met uitzondering van de Volvo's, zijn ook
deze voorheen IJsselmondse wagens in de nieuwe huisstijl
gebracht.
Onder de overgebleven MAN-aardgasbussen bevinden zich zowel
12-meter-bussen (uit reeks 2956 t/m 2987) als gelede bussen
(uit reeks 9264 t/m 9274). Uit beide reeksen zijn ook enkele
bussen verhuisd naar Breng (regio Arnhem/Nijmegen).
Opvallend is dat sommige "vervangbussen" zelf al vrij lange
tijd niet zijn ingezet.
We troffen ook 8-persoons VW-busjes (uit 7200-groep) in de
nieuwe Zeeland-beschildering aan.
De "standaardbussen" voor Zeeland zijn nog steeds de IVECO
Crossway-bussen die kort na de aanvang van de vorige
concessieperiode (2015) zijn aangeschaft (5500-groep). De
"verhoogde" exemplaren 5590, 5591 en (niet afgebeeld) 5592
waren oorspronkelijk voor de "Breda-bus" (lijn 19) bestemd.
Deze lijn is, mede onder invloed van de nieuwe
spoorverbinding tussen Antwerpen (B) en Breda, inmiddels
teruggebracht tot een laagfrequente verbinding tussen Hulst
en Roosendaal, wel nog over Belgisch grondgebied.
Toen we rond de klok van vier een
bussenpiek bij het Busstation Westerscheldetunnel konden
waarnemen, had ik - gelet op het feit dat de zaterdagdienst
gold - eigenlijk alleen maar IVECO-bussen verwacht (naast
het kleine materieel op deze dag voor de lijnen 6 en 10).
Dat viel mee: op lijn 50 vanuit Middelburg naar Gent (B) -
waarbij het routegedeelte tussen Terneuzen en Gent buiten
het zomerseizoen juist alléén in het weekend wordt gereden -
verscheen zowaar de Volvo 5740! En lijn 20 vanuit Goes naar
Hulst werd op dit moment uitgevoerd met een Van Oeveren-bus,
de Mercedes Citaro 90.
Deze bus 90 hadden we in de ochtend nog bij de garage te
Zierikzee gezien. Daar toonde Van Oeveren ons diverse bussen
uit het vrijwel volledig op Mercedes georiënteerde
wagenpark. Vooral voor de sneldienst en voormalige
Interliner 395 tussen Zierikzee en Rotterdam-Zuidplein maakt
Van Oeveren gebruik van Mercedes Integro-bussen, voor de
overige lijndiensten voornamelijk Mercedes Citaro's.
Hieronder bevindt zich één gelede bus, de 91. De oudste
lijnbus van Van Oeveren is Mercedes Integro-bus 76; deze is
inmiddels 18 jaar oud, maar oogt nog prima. Er zit ook één
Setra-tandemasser in het wagenpark (bus 89; niet op foto).
Met even veel waardering fristen wij onze kennis van het
wagenpark van de AMZ op. Het betrof hier de firma De Muynck,
eigenlijk één van de deelnemende bedrijven die in het
verleden onder de parapluie van AMZ zelfstandig buslijnen in
Midden-Zeeland exploiteerden. Het wagenpark was hier wat
gevarieerder dan bij Van Oeveren, alhoewel Volvo bij De
Muynck duidelijk domineert. Het meest interessant zijn hier
de Volvo 8700-bussen 447 en 448, die oorspronkelijk als
Brabantliner-wagens bij VEOLIA in dienst zijn gekomen en
aldus al sinds 2009 kilometers hebben gemaakt. Hier viel mij
iets bijzonders op aan de achterzijde van beide bussen: de
Connexxion-wagennummers 1071 en 1072 op de platen midden
onder waren onderling verwisseld! Ongetwijfeld een
vergissing, alhoewel - wat belangrijker was - de kentekens
wel weer klopten .... Opvallend was ook de aanwezigheid van
de vrijwel identieke Connexxion-Volvo 5741, die echter een
geheel andere voorgeschiedenis heeft, te weten bij Breng en
bij OV Regio IJsselmond. Mercedes- en MAN-bussen, maar ook
een paar Amerikaanse "schoolbussen" vulden de materieelshow
aan. We troffen ook een MAN Lion's City-bus met
Kaefer-opschriften aan, die we op basis van het kenteken
konden indentificeren als de voormalige Connexxion-bus 3873,
die ook een tijdje bij Qbuzz heeft gediend als de tijdelijke
Dordtse stadsbus D6109.
De excursiedeelnemers die zich niet voor het avondeten
hadden opgegeven, konden bij station Roosendaal op de trein
overstappen. Er was die dag treinvervangend vervoer tussen
Roosendaal en Goes. We zagen dat onder meer de AMZ-Volvo's
457 en (niet op foto) 418 voor dit vervoer werden
ingeschakeld.
Ons avondeten vond vlakbij een opstelterrein van BusiNext/TCR
plaats. Dankzij de aanwezigheid van een medewerker van dit
bedrijf in ons gezelschap kon de 1698 tijdens de maaltijd
keurig tussen de TCR-bussen worden geparkeerd.
De excursie kon als honderd procent geslaagd worden
beschouwd. We werden overal gastvrij ontvangen en hadden
alles wat een beetje bijzonder is in het huidige busvervoer
in Zeeland, te zien gekregen. En er was genoeg water
beschikbaar om de warme dag goed door te komen.
De chauffeurs Marcel de Bruijn en Richard v.d. Wereld, de
medewerkers van de ontvangende bedrijven en iedereen die
verder bij de organisatie betrokken was, komt wederom een
dikke pluim toe!
Vanwege een grote revisie zijn er tot het voorjaar van 2026
geen nieuwe activiteiten met bus 1698 gepland. Maar de
plaatjes mogen misschien helpen bij het nagenieten van wat
geweest is.
Dick
|