Openbaar vervoer in Boskoop geeft iedereen een podium. Dus als jij graag wil dat ook jouw foto's op deze site komen te staan, stuur dan een E-mail met je foto's (foto's geplukt van het internet is niet toegestaan) met je verhaal naar het volgende adres:

En je reportage wordt binnen 24 uur geplaatst.

 
 

Met Museumbus 1698 naar Zeeland

Hallo Marty en andere geïnteresseerden,


In de warmte van afgelopen zaterdag (21 juni 2025) konden belangstellenden met de bus van Stichting Museumbus 1698 een bezoek brengen aan een paar belangrijke plekken voor het busvervoer in Zeeland.


Vanaf het opstappunt te Dordrecht werden in de loop van de dag achtereenvolgens de busgarage van Van Oeveren te Zierikzee, twee opstelterreinen van Connexxion te Middelburg, het onderkomen van de AMZ-bussen te Borssele, het Busstation Westerscheldetunnel nabij Terneuzen en de vestiging van Connexxion te Terneuzen bezocht.
 

Inmiddels is bekend dat het busvervoer in Zeeland in december 2026 zal overgaan van Connexxion naar EBS. We vernamen hierbij met vreugde dat naar verwachting zowel Van Oeveren als de AMZ als onderaannemers van EBS binnen de concessie Zeeland zullen blijven functioneren, zoals zij dat momenteel ook voor Connexxion doen. Wel zullen ook deze bedrijven daarvoor nieuwe bussen moeten aanschaffen, waarbij mede de introductie van "zero emissie" is te voorzien.
 

De oorspronkelijke bedoeling was, de nieuwe concessie al in december 2024 in werking te laten treden. Dit lukte niet omdat het raamwerk waarbinnen de provincie om offertes had gevraagd, voor geen enkel bedrijf voldoende aantrekkelijk bleek om een aanbod te doen.
 

Op basis van een nieuw bestek meldden zich uiteindelijk twee geïnteresseerde vervoerders, waarbij de keuze door de provincie dus op EBS is gevallen. Veelzeggend was het ontbreken van een offerte van Connexxion c.q. moederbedrijf Transdev, alhoewel Connexxion sinds haar oprichting in 1999 altijd in (het grootste deel van) Zeeland heeft gereden.
 

Voor de periode december 2024 - december 2026 heeft de provincie een "noodconcessie" met Connexxion afgesproken.
 

Voor wat betreft de materieelinzet tijdens de noodconcessie, werd er een afspraak gepubliceerd dat Connexxion de inmiddels ruim 16 jaar oude MAN-aardgasbussen, die twee volledige concessieperioden hebben meegemaakt, zou vervangen. Dat laatste is echter slechts gedeeltelijk gelukt. Waarschijnlijk heeft dit vooral te maken met de grote vertraging in de levering van nieuwe elektrische (VDL-)bussen aan zusterbedrijf Hermes voor de regio Eindhoven (Zuid-Oost-Brabant). Pas recentelijk is daardoor een aantal lange VDL Citea-bussen uit de 1200-groep (in dienst gekomen eind 2016) vanuit Zuid-Oost-Brabant naar Zeeland overgebracht; qua uiterlijk, zijn deze in een nieuwe huisstijl voor het busvervoer in Zeeland gebracht. Ook troffen we twee gelede MAN-bussen met een verleden in Zuid-Oost-Brabant aan; deze zijn van dezelfde leeftijd als de "Zeeuwse" MAN-bussen, maar rijden op diesel in plaats van aardgas. Hiervan is bus 9241 in de nieuwe Zeeuwse huisstijl gebracht, maar heeft de 9246 de Brabantse "Bravo"-huisstijl behouden.
 

Verdere vernieuwing van het Connexxion-wagenpark in Zeeland heeft plaatsgevonden met materieel dat aan het begin van het dienstregelingjaar 2024, bij het verdwenen OV Regio IJsselmond, was vrijgekomen. Dit betrof 10 Volvo 8700-bussen (5739 t/m 5748), die slechts één jaar jonger zijn dan de af te voeren MAN-bussen, 7 VDL Citea-tandemassers, waarvan zes stuks (4312 t/m 4317) zijn aangeschaft bij de start van OV Regio IJsselmond in 2014 en één (5760) al sinds 2011 op R-Net-lijn 320 in de regio Gooi & Vechtstreek had gereden, alsmede één oude gelede Mercedes Citaro-bus (9256) met eenzelfde leeftijd als de te vervangen aardgasbussen. Met uitzondering van de Volvo's, zijn ook deze voorheen IJsselmondse wagens in de nieuwe huisstijl gebracht.


Onder de overgebleven MAN-aardgasbussen bevinden zich zowel 12-meter-bussen (uit reeks 2956 t/m 2987) als gelede bussen (uit reeks 9264 t/m 9274). Uit beide reeksen zijn ook enkele bussen verhuisd naar Breng (regio Arnhem/Nijmegen). Opvallend is dat sommige "vervangbussen" zelf al vrij lange tijd niet zijn ingezet.


We troffen ook 8-persoons VW-busjes (uit 7200-groep) in de nieuwe Zeeland-beschildering aan.


De "standaardbussen" voor Zeeland zijn nog steeds de IVECO Crossway-bussen die kort na de aanvang van de vorige concessieperiode (2015) zijn aangeschaft (5500-groep). De "verhoogde" exemplaren 5590, 5591 en (niet afgebeeld) 5592 waren oorspronkelijk voor de "Breda-bus" (lijn 19) bestemd. Deze lijn is, mede onder invloed van de nieuwe spoorverbinding tussen Antwerpen (B) en Breda, inmiddels teruggebracht tot een laagfrequente verbinding tussen Hulst en Roosendaal, wel nog over Belgisch grondgebied.
 

Toen we rond de klok van vier een bussenpiek bij het Busstation Westerscheldetunnel konden waarnemen, had ik - gelet op het feit dat de zaterdagdienst gold - eigenlijk alleen maar IVECO-bussen verwacht (naast het kleine materieel op deze dag voor de lijnen 6 en 10). Dat viel mee: op lijn 50 vanuit Middelburg naar Gent (B) - waarbij het routegedeelte tussen Terneuzen en Gent buiten het zomerseizoen juist alléén in het weekend wordt gereden - verscheen zowaar de Volvo 5740! En lijn 20 vanuit Goes naar Hulst werd op dit moment uitgevoerd met een Van Oeveren-bus, de Mercedes Citaro 90.


Deze bus 90 hadden we in de ochtend nog bij de garage te Zierikzee gezien. Daar toonde Van Oeveren ons diverse bussen uit het vrijwel volledig op Mercedes georiënteerde wagenpark. Vooral voor de sneldienst en voormalige Interliner 395 tussen Zierikzee en Rotterdam-Zuidplein maakt Van Oeveren gebruik van Mercedes Integro-bussen, voor de overige lijndiensten voornamelijk Mercedes Citaro's. Hieronder bevindt zich één gelede bus, de 91. De oudste lijnbus van Van Oeveren is Mercedes Integro-bus 76; deze is inmiddels 18 jaar oud, maar oogt nog prima. Er zit ook één Setra-tandemasser in het wagenpark (bus 89; niet op foto).


Met even veel waardering fristen wij onze kennis van het wagenpark van de AMZ op. Het betrof hier de firma De Muynck, eigenlijk één van de deelnemende bedrijven die in het verleden onder de parapluie van AMZ zelfstandig buslijnen in Midden-Zeeland exploiteerden. Het wagenpark was hier wat gevarieerder dan bij Van Oeveren, alhoewel Volvo bij De Muynck duidelijk domineert. Het meest interessant zijn hier de Volvo 8700-bussen 447 en 448, die oorspronkelijk als Brabantliner-wagens bij VEOLIA in dienst zijn gekomen en aldus al sinds 2009 kilometers hebben gemaakt. Hier viel mij iets bijzonders op aan de achterzijde van beide bussen: de Connexxion-wagennummers 1071 en 1072 op de platen midden onder waren onderling verwisseld! Ongetwijfeld een vergissing, alhoewel - wat belangrijker was - de kentekens wel weer klopten .... Opvallend was ook de aanwezigheid van de vrijwel identieke Connexxion-Volvo 5741, die echter een geheel andere voorgeschiedenis heeft, te weten bij Breng en bij OV Regio IJsselmond. Mercedes- en MAN-bussen, maar ook een paar Amerikaanse "schoolbussen" vulden de materieelshow aan. We troffen ook een MAN Lion's City-bus met Kaefer-opschriften aan, die we op basis van het kenteken konden indentificeren als de voormalige Connexxion-bus 3873, die ook een tijdje bij Qbuzz heeft gediend als de tijdelijke Dordtse stadsbus D6109.


De excursiedeelnemers die zich niet voor het avondeten hadden opgegeven, konden bij station Roosendaal op de trein overstappen. Er was die dag treinvervangend vervoer tussen Roosendaal en Goes. We zagen dat onder meer de AMZ-Volvo's 457 en (niet op foto) 418 voor dit vervoer werden ingeschakeld.


Ons avondeten vond vlakbij een opstelterrein van BusiNext/TCR plaats. Dankzij de aanwezigheid van een medewerker van dit bedrijf in ons gezelschap kon de 1698 tijdens de maaltijd keurig tussen de TCR-bussen worden geparkeerd.


De excursie kon als honderd procent geslaagd worden beschouwd. We werden overal gastvrij ontvangen en hadden alles wat een beetje bijzonder is in het huidige busvervoer in Zeeland, te zien gekregen. En er was genoeg water beschikbaar om de warme dag goed door te komen.


De chauffeurs Marcel de Bruijn en Richard v.d. Wereld, de medewerkers van de ontvangende bedrijven en iedereen die verder bij de organisatie betrokken was, komt wederom een dikke pluim toe!


Vanwege een grote revisie zijn er tot het voorjaar van 2026 geen nieuwe activiteiten met bus 1698 gepland. Maar de plaatjes mogen misschien helpen bij het nagenieten van wat geweest is.


Dick

 
 

 

Contact Webmaster/Owner: Marty Werkman
     
Rubrieken:
Evenementen
Links naar collega's OV Websites
Nieuwsbrief
Vaste Medewerker: Olaf Horn
       
(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan. Deze Website is opgericht op 8 augustus 1999.