Arriva's (voorlopig?) laatste Keukenhof-seizoen
Hallo Marty,
Het leek mij leuk, in dit (voorlopig?) laatste jaar waarin
Arriva - in het kader van de OV-concessie Zuid-Holland Noord
- het Keukenhof-vervoer mocht verzorgen, iets te laten zien
van de materieelinzet anno 2024 op de - inmiddels - vier
speciale buslijnen die bezoekers van de Keukenhof dagelijks
ten dienste stonden. Vanuit Haarlem was dit lijn 850, vanaf
het Europaplein te Amsterdam lijn 852, vanuit Leiden lijn
854 en vanaf Schiphol lijn 858. Op de drukste dagen reden
deze lijnen respectievelijk 2, 10, 4 en 10 keer per uur, en
dan nog was er af en toe versterking nodig.
Arriva had een deel van de diensten uitbesteed aan BusiNext
en Oostenrijk. De rol van Oostenrijk was hierbij nieuw.
Bij Arriva zelf waren 27 bussen in een speciale, bloemrijke
Keukenhof-beschildering gebracht. Dit betrof onder meer de
15 Volvo 8900-bussen waarover ik eerder vertelde dat deze
tijdelijk in Noord-Brabant Oost waren gedetacheerd, te weten
de wagens 7701 tot en met 7704, 7745 tot en met 7749 en 7781
tot en met 7786. Alleen de laatste zes keerden na afloop van
het Keukenhofseizoen naar Noord-Brabant terug. Bijna
onvermijdelijk zag je deze Volvo's af en toe ook in
Keukenhof-uitmonstering op niet-Keukenhof-lijnen rijden. Dat
verschijnsel nam nog toe toen - vanwege extra milieu-eisen
van de gemeente Amsterdam tijdens een omleiding aldaar - de
nieuwere wagens 7763 tot en met 7766 naar de
Keukenhof-diensten werden gehaald en hun normale werk aan
Keukenhof-gerelateerde soortgenoten werd overgedragen.
Verder had Arriva een aantal tien jaar oude, maar nog in
goede staat verkerende VDL Citea-bussen uit de "erfenis" van
Syntus-Twente overgenomen, waarvan een deel, de groep met de
nieuwe nummers 0925 tot en met 0936, eveneens in
Keukenhof-stijl werd gebracht en hiervoor vrijwel dagelijks
werd ingezet (de overige exemplaren gingen "gaten" in
Noord-Brabant Oost opvullen).
Op drukke dagen had Arriva nog meer bussen voor dit werk
nodig. Die kwamen meestal uit de reserves in hetzelfde
concessiegebied Zuid-Holland Noord. Maar ook de te Breda
gestationeerde, voorheen Weense gelede Mercedes
Citaro-bussen 0273 tot en met 0275 hebben zich als
versterkingsbussen op Keukenhoflijnen laten zien!
Ook BusiNext reed veelal met gelede Mercedes Citaro-bussen,
die deels nog op naam van TCR staan. Ik registreerde in dit
kader de wagens 411, 412, 721, 722 (bijbehorende
Connexxion-nummers resp. 1097, 1098, 9197 en 9196), alsmede
719, 723 en 727 (met als Arriva-nummers achtereenvolgens
068, 498 en 070). Zelfs ontdekte ik nog een "nieuwe" gelede
Mercedes Citaro bij BusiNext met wagennummer 824. Volgens
Busposities.nl is dit de voormalige Connexxion-bus 9253.
Daarnaast verraste BusiNext af en toe met inzet van een Van
Fraassen-bus. In ieder geval de oude Mercedes Integro-bus
95, de oranje Setra-bus 712, de evenens oranje Mercedes-bus
803 en een (voor mij) nieuwe Mercedes 826 doken hierbij op,
De basisinzet bij Oostenrijk bestond eveneens uit gelede
Mercedes Citaro-bussen; op deze bussen waren geen
(Oostenrijk-)wagennummers zichtbaar, maar vooral aan de hand
van de kentekens waren de voormalige GVB-bussen 353, 354 en
355 herkenbaar, die eerder door Oostenrijk waren aangeschaft
voor het Floriade-vervoer in 2022; volgens Busposities.nl
zouden deze bussen de administratieve wagennummers 602, 603
resp. 601 hebben, maar de 601 leek ook als 607 door het
leven te gaan.
Ook was er een gelede Mercedes Citaro-bus met eenzelfde
Floriade-ervaring bij Gebo Tours geleend; dit betrof bus 726
van Gebo Tours, ofwel de ex-GVB-bus 371. En ook bij South
West Tours werd nog zo'n ex-GVB-bus geleend, deze reed nog
steeds met zijn oude GVB-nummer 338 rond.
Zelfs daaraan had Oostenrijk nog niet genoeg. Op sommige
dagen reed er een "echte" toerwagen van Oostenrijk op de
tijdelijke lijndiensten mee. In ieder geval de
Setra-dubbeldekker 306 en de Volvo-touringcar 311 hebben
hieraan meegedaan. En als laatste "stunt" kwam Oostenrijk
nog met een witte gelede Mercedes Conecto-bus (een binnen
ons land zeer zeldzame variant van de Citaro) op de proppen!
Het was mede aan de welbekende gelegenheidschauffeur Harry
Laming te danken dat ik tijdig werd getipt over allerlei
m.i. leuke bijzonderheden in de materieelinzet die in dit
verhaal zijn verwerkt.
Groeten van
Dick
|